Cartea tehnică. Mircea Bejan: INGINERIA – ARTĂ SAU MEŞTEŞUG (vol. 2)

1709

La editurile AGIR Bucureşti şi MEGA Cluj-Napoca a văzut lumina tiparului, în 2017, cel de-al doilea volum al unei lucrări monumentale pe care Prof.univ. dr.ing. emerit Mircea BEJAN, membru de onoare al Academiei de Ştiinţe Tehnice din România – ASTR o dedică pasiunii sale de o viaţă, ingineria. Intitulată INGINERIA – ARTĂ SAU MEŞTEŞUG, cartea, prin cele două volume ale sale, pune în centru inginerul – „unul dintre artizanii lumii contemporane, constituentul unei bresle care are un cuvânt greu de spus în lumea tehnicii, ştiinţei, politicii, economiei, în domeniul sentimentelor şi gândirii”. Şi aceasta pentru că activitatea inginerului presupune „arta de a descoperi”, în strânsă legătură cu „arta de a face”. Volumul al doilea poartă cititorul tocmai către cunoaşterea „unor realizări ale lumii care sunt exemple vii ale acestei unităţi între idee şi realizare practică” (v. Cuvânt înainte de Prof.dr.ing.DHC Florin Teodor Tănăsescu).

Potrivit autorului, acest al doilea volum al cărţii INGINERIA – ARTĂ SAU MEŞTEŞUG „doreşte să continue mica enciclopedie a celor mai deosebite realizări inginereşti, un început de prezentare a înfăptuirilor deosebite şi a utilităţilor inginereşti, a practicării artei în schimbarea şi aplicarea tehnologică organizată, dezvoltată în volumul 1 apărut în anul 2016.”

Regăsim în această veritabilă enciclopedie tehnico-ştiinţifică pagini de delectare, dar şi de informare de la o sursă avizată, care nu fac decât să conştientizeze cititorul asupra cunoaşterii importanţei covârşitoare pe care inginerul o are pentru existenţa şi progresul societăţii.

Michaela BOCU

m.bocu@ziarulfaclia.ro

Volumul va fi lansat la Bucureşti, cu ocazia Adunării generale şi a întâlnirii Consiliului Director al AGIR din 30-31 martie 2017.

Carte tehnică

”INGINERIA – ARTĂ SAU MEȘTEȘUG, vol.2”

autor Mircea BEJAN

Editura AGIR, București 2017 și Editura MEGA, Cluj Napoca, 2017

Prof.univ.emerit Dr.Ing.EurIng, Tiberiu Dimitrie BABEU,

membru al Academiei de Științe Tehnice din România, Universitatea ”Politehnica” Timișoara, președintele Sucursalei AGIR Timiș

În materialul întocmit ca referent științific a cărții INGINERIA-ARTĂ SAU MEȘTESUG,  vol.2, printre altele, am scris:

”Redactată cu deosebită acuratețe și măiestrie de mare valoare enciclopedică, unică în felul ei continuă părerea și aprecierea după succesul primului volum ! Într-adevăr INGINERIA ESTE ȘI ARTĂ DAR ȘI MEȘTEȘUG, O MESERIE DE INVIDIAT !

Am avut marea plăcere să fiu referent la această prea frumoasă  carte care apare într-o perioadă de punerea întrebării „încotro tehnică, încotro tineret ?” și prezentării  competente a profesorului clujean, născut în Timișoara, capitala culturală europeană 2021”.

Lucrarea Prof.univ.em.Dr.Ing. Mircea BEJAN, membru de onoare al Academiei de Științe Tehnice din România – ASTR, se prezintă pe 554 pagini, 9 mari capitole, 517 figuri/fotografii, 12 tabele, 27 citate (unele celebre), marea majoritate vizând inginerul și ingineria, în totalul volumului fiind indicate peste 200 titluri bibliografice actuale. Într-o prezentare succintă, sintetică, putem rezuma:

Capitolul 1 VEHICULE CU PERNĂ DE AER tratează pe 42 de pagini vehiculele cu pernă de aer (numite și aeroglisor sau pernopter; în engleză: hovercraft; în franceză: aeroglisseur). Sunt nave care se deplasează deasupra apei sau solului planând pe o pernă de aer creată sub carenă cu ajutorul unor ventilatoare puternice, prezentând avantaje multiple. Capitolul prezintă unele realizări militare în domeniu, hovercraftul cu utilizări multiple, barje cu pernă de aer, catamaranul. Se face o scurtă caracterizare a Forțelor Navale românești vizând navele pe pernă de aer.

Capitolul 2 SUBMARINUL (60 pagini), tratează: începuturile submarinului și un scurt istoric al submarinelor (submarinul „Turtle”, submarinele lui Leonardo da Vinci, Robert Fulton și Jules Verne. Se prezintă o interesantă istorie a submarinelor românești, o descriere a submarinelor pitice militare,  batiscaful, prezentarea submarinelor chineze, submarinele și Groapa Marianelor, viața în adâncuri, submarinele cu propulsie nucleară, vehicule submarin fără pilot – submarine-rechin, pe scurt despre supercavitație  și o succintă prezentare a submarinelor prezentului.

Capitolul 3 METROUL (100 pagini) tratează ▪ Generalități privind transportul public, privind metroul și un scurt istoric al acestuia; ▪ Prima stație de metrou din New York (1867) și 126 de ani de la prima linie de metrou de mare adâncime; ▪ Multe lucruri despre metroul din Moscova și tainele acestuia; ▪ Interesante stații de metrou din lume (Moscova, Dubai, Coreea de Nord, Coreea de Sud, Milano, metroul budapestan, metroul parizian, cel din München, Stockholm, Shanghai, Sankt Petersburg, Bruxelles, Madrid, linia de metrou Bilbao, Basque, Spania, staţia Kaohsiung, Taiwan, staţia Bockenheimer Warte, Frankfurt, staţia Porte de Valenciennes, Lille, metroul din București; ▪  Conducerea automată a metrourilor.

Un străvechi proverb arab spune că „Omul se teme de timp iar timpul se teme de piramide”.  Și astfel, capitolul 4 PIRAMIDELE prezintă pe 70 de pagini: ▪ Egiptul – generalități; ▪ Primii arhitecți și ingineri din lume (arhitectul și inginerul Imhotep; arhitectul și învățatul Amenhotep, fiul lui Hapu); ▪ piramidele și poezia; ▪ piramidele descoperite în Antarctica  și cele necunoscute din Sudan; convingeri, prejudecăți și ce se transmite percepției și cunoașterii noastre (unele mituri propagate de-a lungul timpului, mituri și adevăruri despre piramide); piramidele, construite din blocuri fabricate de muncitori; ▪ piramida primului Împărat al Chinei (mausoleul primului împărat al dinastiei Qin și armata de Teracotă, China); ▪ casa în formă de piramidă și beneficii energetice; ▪ efectul de piramidă, un leac universal; ▪ imobilul viitorului – piramida lui Henri Coandă; ▪ piramida de la Prundu – Pitești; ▪ conceptul orașului-piramidă.

CANALUL SUEZ, capitolul 5, prezintă pe 26 de pagini:  Egipt,  o țară arabă din nordul Africii și din Orientul Mijlociu; Canalul Suez. Aspecte generale, construcție și istoric; Criza Canalului Suez;  Extinderea canalului Suez (lucrarea de proporţii colosale a fost finanţată exclusiv din subscripţie publică şi a fost terminată exact în termenul stabilit: un an de zile. Una din marile realizări de inginerie din istorie, Canalul Suez leagă Marea Roşie de Marea Mediterană şi este principala cale navală de acces din Asia către Europa, altfel, vasele ar trebui să ocolească întreaga Africă.

Capitolul 6  INGINERII PARTICULARE ȘI MIRACOLE ? (42 de pagini) este prefațat de cuvintele și o parte din realizările inginerului român, academician, pionier al aviației, fizician și inventator, Henri Marie COANDĂ (1886-1972): „Mulţi indivizi din societatea modernă sunt ca barcagiii: trag la vâsle, dar stau cu spatele la viitor. Viitorul este suma paşilor pe care-i faceţi, inclusiv a celor mici, ignoraţi sau luaţi în râs.“ Prezentarea continuă cu locuri misterioase tăinuite (Menwith Hill – bază militară în Anglia, seiful muzeului companiei, World of Coca-Cola, stația de urmărire a sateliților Pine Gap, Centrele de date Google, Banca Mondială de Seminţe Svalbard), cu mărețe realizări inginerești  din Norvegia (sistemul de educație norvegian, tuneluri subacvatice suspendate pentru mașini, tunelul maritim prin care vor putea trece și nave de croazieră și podul din fiordul Hardanger) și cu unele descoperiri și realizări inginerești senzaționale (utilajul pentru forări la adâncime, numit Nuclear Subterrene, baze secrete subterane SUA, China și bazele sale subterane, bază subterană iraniană unde sunt stocate rachete, idem în Marea Britanie și în Rusia). Universul subteranelor, al tunelurilor, al bazelor secrete şi al cavernelor este compus din grote, beciuri, misterioase oraşe subpământene şi, mai ales, din tuneluri şi din gigantice baze militare clandestine a căror funcţionare este învăluită pentru omul de rând într-o imensă aură de mister.

O invenție se definește ca fiind „o mașină, un proces, o îmbunătățire etc. – noi și utile, care nu au existat anterior și care sunt recunoscute ca produsul unei intuiții sau unui geniu unice, deosebite de competențele mecanice obișnuite sau de artizanat”. Pe 132 de pagini, capitolul 7 INVENȚII ȘI INVENTATORIface o analiză detaliată a brevetelor de invenție, a unor invenții considerate atribuite eronat, a unor descoperiri care au condus la sfârșitul/decesul inventatorilor lor, a unor invenții apărute din diverse greșeli. Se prezintă invenţii aduse de China, despre tipar, despre unele invenţii care au schimbat lumea. Lucrarea analizează mari și recunoscute invenţii ale femeilor, menționând câteva: Hypatia, prima femeie inventator a lumii; Mary Dixon Kies; încălzirea centrală; invenția lui Alice Parker în 1919; pungile de hârtie moderne;  maşina de spălat vase, Josephine Cochrane (1839-1913); maşina de făcut îngheţată, Nancy Johnson în 1843; frigiderul electric, Florence Parpart în 1914; etc., etc. Se prezintă  arma laser montată pe navele americane, „Arma Gustav” și aspecte inedite privind invențiile și inventatorii. Capitolul se încheie cu prezentarea celei mai mari invenţii a  timpurilor moderne: Internetul.

PREMII ȘTIINȚIFICE, titlul capitolului 8, prezintă pe 40 de pagini, Premiul Japonia, Premiul Kavli, Premiul de la Kyoto, Medalia COPLEY, Premiul Fundației Wolf, Medalia de Onoare IEEE, Premiul Pritzker, Medalia Fields, Premiul Magellanic, Premiile AGIR, Potenţialul inteligenţelor artificiale, Premiul NOBEL și Premiul Nobel și România.Premiile menționate reprezintă recunoașterea cercetării științifice remarcabile; onorarea oamenilor de știință și inginerilor extrem de creativi; promovarea înțelegerii publice a oamenilor de știință și inginerilor și a activității acestora; încurajarea cooperării internaționale între oamenii de știință, inginerilor și cercetătorilor creativi, aspecte de care trebuie să avem cunoștință și deosebită și aleasă apreciere.

Capitolul 9, MAȘINĂRII ANTICE tratează pe 42 de pagini unele aspecte care apar permanent în lume, știri despre multe descoperiri misterioase și ciudate făcute de arheologie în ultimii zeci și sute de ani, pe care știința nu le poate explica și care ar putea da peste cap întreaga istorie. Capitolul prezintă: legendarul Dedal; seismograful – Zhang Heng; despre artefactul de 6000 de ani creat cu tehnologii actuale de la NASA; roboţi şi androizi  folosiți de oamenii din Antichitate şi din Evul Mediu;  unele descoperiri incredibile: elicoptere și submarine pe pereții piramidelor; avioane-performante și zboruri interplanetare realizate în urmă cu 7000 de ani de către o civilizație misterioasă; obiecte zburătoare care străbăteau cerul Indiei; mașinăria Antikythera – un computer antic cu o vechime de peste 2.000 de ani; tehnici de placare sud coreene folosite în antichitate; realizări incredibile din lumea musulmană; ”Mașinării” în muzică; despre un posibil cel mai vechi artefact de aur în Bulgaria.

Și din nou citez din materialul întocmit ca referent științific:

”Cam tot ce reușește un om într-o  viață  activă să vadă, să învețe, să înțeleagă este redat în acest volum poate mult zis atotcuprinzător, care să ne facă  atotștiutori !

Este meritul profesorului BEJAN care a reușit  din multele crâmpeie de ȘTIINȚĂ ȘI TEHNICĂ, INGINERIE, de peste tot, să se  STRĂDUIASCĂ cu talent și abnegație să creeze o  adevărată  ȘCOALĂ CLUJEANĂ în al cărui renume și  afirmație se realizează !

Sunt de acord  cu apariția  volumului 2, cu „Magna cum laude” și sincere FELICITĂRI !”