Istoric ASTR

 

           În ultimele zile ale lui decembrie 1989 și primele zile ale lui ianuarie 1990 se contura marea schimbare fundamentală care ne-a „decis destinele” la scară națională. M-am gândit atunci că nu trebuie să trăim numai clipa, ci să ținem seama de cerințele strategice ale viitorului. Era nevoie să facem ca știința și tehnica să reacționeze prompt și durabil.

         Reînființarea Asociației Generale a Inginerilor din România (AGIR) ca reprezentanță globală a inginerilor, a fost primul gând și – odată cu el – s-au născut ideea și dorința de a înființa o Academie care să fie un garant al dezvoltării științelor inginerești, de schimbare industrială radicală cerută de condițiile ce se creau, pentru realizarea unei economii și societăți moderne.

Erau și sunt mulți ingineri cu performanțe remarcabile recunoscute pe plan intern și internațional, care nu puteau să beneficieze pe merit de un titlu de consacrare în țara lor, așa cum aveau bunăoară, agronomii și medicii.

La secția de Științe Tehnice din Academia Română numărul membrilor era limitat, iar toate locurile ocupate. Pe atunci, opinia dominantă era că Academia ce urma a se crea să lucreze în complementaritate cu Secția de Științe Tehnice din Academia Română, cu o activitate similară acesteia. Reacțiile negative din primele contacte cu unele „personalități“ nu m-au descurajat și o perioadă am căutat căi pentru găsirea unei rezolvări, cu toate că sceptici erau la tot pasul.

În prima discuție cu academicianul Gheorghe Buzdugan, președintele Secției de Științe Tehnice a Academiei Române, am fost plăcut surprins și impresionat de entuziasmul cu care a susținut inființarea unei Academii a Inginerilor. Multe discuții am avut cu presedinții Academiei Române, în special cu academicianul Virgil Constantinescu, el însuși inginer, care, pe lângă susținerea inițiativei, a propus întâlniri repetate în scopul clarificării obiectivelor, schimburi de idei privind pașii de urmat și cum să fie numită Academia Științelor Inginerești. Timpul trecea, iar încercările de obținere a unor avize preliminare au eșuat inițial și a fost nevoie de reluarea demersurilor, folosind o altă tactică bazată de data acesta pe un lobby susținut.

După o vreme, s-au obținut avize preliminare de la Ministerul Educației Naționale, Ministerul Cercetării și Tehnologiei și Academia Română, care au permis trecerea la elaborarea statutului.

Avizul Academiei Române privind denumirea ,,Academiei de Științe Tehnice din România“ a fost precedat de unele controverse deoarece președintele acestei instituții nu mai era acad. Virgil Constantinescu. În plus, apăruse o lege care restricționa folosirea cuvântului „academie”. Prezentând argumente convingătoare, s-a obținut avizul necesar de la Academia Română, al cărei președinte era acad. Eugen Simion. Aprobarea Prezidiului Academiei Române a fost semnată de acad. Marius Peculea, secretar general, la acea vreme.

S-a trecut, de îndată, la realizarea primei forme a statutului. Acest statut a fost analizat și definitivat impreună cu acad. Radu Voinea, prof. dr. ing. Florin Tănăsescu si prof. dr. ing. Mircea Petrescu, care s-au alăturat și au susținut cu convingere crearea Academiei de Științe Tehnice din România. Odată definitivat statutul, s-au obținut semnăturile membrilor fondatori, conform Legii nr. 21/1924. În ședința membrilor fondatori din 17 octombrie 1997, s-a constituit Asociația „Academia de Științe Tehnice din România“ (ASTR), s-a ales conducerea ei.

Apoi au început demersurile pentru obținerea personalității juridice, cu sediul în imobilul din bd. Dacia nr. 26 din București, pus la dispoziție cu generozitate de AGIR. Tot AGIR prin Ordinul de plată nr.248/26.10.1997 a virat in contul ASTR suma de 10.000.000 lei pentru formarea patrimoniului social inițial. Prin Sentința civilă nr.1216/11.12.1997 a Tribunalului București – Secția Contencios Administrativ – Civilă, s-a obținut personalitatea juridică a Asociației „Academia de Științe Tehnice din România“ ca organizație autonomă, neguvernamentală, apolitică și cu activitate nonprofit. De atunci ASTR a funcționat ducând la îndeplinire obiectivele proprii, fiind recunoscută și apreciată în țară și străinătate.

Ca urmare, în luna octombrie 2006, ASTR a fost acceptată în EURO – CASE (European Council of Applied Sciences, Technologies and Engineering), alături de alte 21 de academii tehnice inginerești din Europa. De la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci s-a obținut certificatul de Înregistrare a mărcii, nr. 63148, inițial pentru o perioadă mai scurtă și care, apoi, a fost prelungit până în anul 2014, cu nr. de înregistrare 63428. Prin Hotărârea de Guvern nr. 807/21.06.2006, ASTR a fost recunoscută de utilitate publică. Încă din 2004, s-a născut ideea ca interesele noastre ar fi mai bine reprezentate prin desființarea Asociației „Academia de Știinte Tehnice din România“ și înființarea, prin lege, a Academiei de Științe Tehnice din România.

Din păcate, ne-am decis cu oarecare întârziere să acționăm și ca în toate situațiile când nu se trece la fapte și se amână, lucrurile s-au complicat. La început, printr-o tatonare timidă, urmată de o activitate îndelungată și complexă, care a durat aproape 4 ani, și în care am fost total implicat. S-a apelat și am găsit înțelegere la inginerii din Parlamentul României din toate partidele politice în legislatura 2004-2008, astfel încât s-a avansat o inițiativă parlamentară pentru înfințarea Academiei de Științe Tehnice din România, ca for de consacrare științifică la nivel național a personalităților din domeniul ingineriei, de dezbatere și inițiativă pentru promovarea și dezvoltarea cercetării, creației tehnice și a învățământului ingineresc, prin reorganizarea Asociației „Academia de Științe Tehnice din România“. Intocmirea proiectului de lege și obținerea avizelor de la ministere și de la Academia Română, modificarea repetată a acestuia, în funcție de avize, a reprezentat o activitate îndelungată și laborioasă. Discutarea legii în Comisia pentru Învățământ, Știința, Tineret și Sport de la Senat din data de 16.10.2007, am participat împreună cu dl academician Radu Voinea.

Aprobarea în plen a Senatului s-a facut la data de 17 octombrie 2007. Din motive greu de înțeles pentru mine, poate și pentru alți membri ai Academiei – care se interesau de stadiul în care se află legea – discutarea ei în Comisia pentru Învățământ, Știința, Tineret și Sport de la Camera Deputaților  avut loc la 17 septembrie 2008 după multe și repetate insistențe. Și la această discuție am participat împreună cu dl academician Radu Voinea. Discutarea și aprobarea legii în plenul Camerei Deputaților au avut loc la 8 octombrie 2008, iar promulgarea Legii nr. 230/2008 de către președintele României s-a facut la 30 octombrie 2008 (v.cap.3) și a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 748/05.11.2008. Nu s-a putut obține prevederea, prin lege, ca ASTR să fie ordonator principal de credite, și, în această situație – deși dorința noastră era să fim finanțați prin bugetul Academiei Române – de data aceasta nu am găsit înțelegere. Am găsit înțelegere, însă la Autoritatea Națională pentru Cercetare Științifică (ANCS), prin al cărei buget am fost subvenționați, așa cum este prevăzut la art. 29 din legea de înființare a ASTR. Conform prevederilor legii, statutul ASTR trebuia aprobat printr-o hotărâre de guvern, în 60 de zile de la publicarea ei. Cu toate că statutul a fost redactat și aprobat de Adunarea Generală a ASTR la 19.11.2008, obținerea avizelor de la Autoritatea Națională pentru Cercetare Științifică, Ministerul Educației Cercetării și Inovării (M.I.C.I), Ministerul Muncii Familiei și Protecției Sociale, Ministerul Finanțelor Publice, Ministerul Justiției și Libertăților Cetățenești și a Colectivului de specialitate de la Autoritatea Națională pentru Cercetare, a Comisiei de Dialog Social de la Nivelul M.E.C.I., a Comisiei de specialitate a Consiliului Economic și Social (CES), precum și a Plenului CES, a durat foarte mult, astfel că statutul a fost aprobat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial nr. 380/04.06.2009.

Cum s-a putut vedea, a fost o activitate caracterizată prin perseverență, pentru fiecare aviz fiind necesare insistențe pentru inițierea discuțiilor, discuțiile propriu-zise și modificările conform observațiilor fiecărui organism în parte. Schimbarea guvernului odată cu noua legislatură 2008-2012, după promovarea legii și apariția crizei economico-financiare, a creat o oarecare îngrijorare care a fost depășită cu succes, deoarece am beneficiat și de sprijinul MECI, prin implicarea directă a conducerii ministerului și, mai ales, a secretarului general Gheorghe Asanica.

În paralel cu activitatea de alcătuire și aprobare a statutului de către Guvernul României, s-a lucrat la pregătirea bugetului academiei, care a fost prevăzut distinct în cel al MECI, respectiv al ANCS, pe anul 2009 și aprobat de Parlamentul României. Cu toate că în legea de înființare și funcționare, la art. 30, este prevăzut că organele administrative teritoriale sprijină ASTR prin acordarea de spații necesare funcționării în bune condiții, cu toate demersurile făcute de noi până în prezent, la Secretariatul General al Guvernului, nu am primit un răspuns favorabil, deși în Palatul Societății Politehnice din Calea Victoriei 118, București au fost spații libere pe care le-am solicitat și care, în final, s-au acordat altor instituții. Față de activitatea viitoare a ASTR, spațiul pus la dispoziție de AGIR, nu este cel mai corespunzător. Vom insista pentru obținerea altui spatiu mai bun. În lege, la art. 29, este prevăzut ca fondurile necesare funcționării ASTR se asigură din venituri proprii și din subvenții de la bugetul de stat, veniturile proprii depinzând de fiecare dintre noi, prin activitațile pe care trebuie să le desfășurăm, prin donații, sponsorizări și prin alte bunuri.

Pe baza Legii nr. 230/2008, a statutului și a experienței de 12 ani, s-a redactat regulamentul de organizare și funcționare al ASTR aprobat de Adunarea Generală din 23 iunie 2009. La aceasta Adunare Generala a fost aleasă conducerea ASTR și tot atunci au fost validate și conducerile secțiilor și filialelor.

De la 23 iunie 2009, Academia de Științe Tehnice din România, o instanță națională competentă în materie de științe tehnice creată, în urma unor dezbateri pasionante și îndelungate, și care constituie un impuls pentru creșterea rapidă a potențialului științific, un izvor de fapte și idei, a inceput să lucreze după Legea 230/2008. Prin Ordonanța de Urgență nr. 79 din 2010 pentru modificarea unor acte normative din domeniul cercetării, s-au suprimat fondurile ce se primeau de la Bugetul de Stat pentru buna funcționare a Academiei și pentru plata indemnizațiilor membrilor.

Academia a funcționat din venituri proprii, foarte reduse, până în data de 2 iulie 2013, când Parlamentul României a adoptat Legea 2015, care a anulat Ordonanța de Urgență 79/2010. Ca efect al acestei noi Legi primim o sumă de bani de la Bugetul de Stat care împreună cu venituri proprii crează posibilitatea funcționarii Academiei, dar nu și acordarea de indemnizații.

 

Ne-am ales și exercităm o profesie, care mai mult decât oricare alta își are rădăcinile adânc înfipte în istorie, iar adevarurile simple și, în același timp, profunde, pe care se întemeiază orice act ingineresc sunt, în permanență, izvor de progres, de civilizație, de prosperitate. Dacă vom așeza orice demers ideatic și acțional în matca onestității și vom evalua cu rigoare trecutul nostru mai apropiat și mai îndepărtat vom dobândi noi resurse sufletești, de energie creativă pentru a face față actualelor și viitoarelor provocări ale lumii în care trăim. Astfel, zi de zi, vom avea, mereu, temeiuri mai puternice de a ne întări credința în tot ceea ce reprezintă cauze pentru care merită să lupți și care justifică, pe deplin, mândria de a fi răspuns competent imperativelor timpului.

Mihai Mihăiță Președinte